Σεβασμός στη Γη, Σεβασμός στη Γέννα


Την τελευταία μέρα της Διεθνούς Εβδομάδας για τον Σεβασμό στη Γέννα 2012 (International Week for Respecting ChildbirthIWRC), που διοργανώνεται κάθε χρόνο από το ευρωπαϊκό δίκτυο για τη βελτίωση των υπηρεσιών περιγεννητικής φροντίδας ENCA (www.enca.info) σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, το ENCA Hellas (www.encahellas.eu)  διοργάνωσε συνάντηση, ομιλία και συζήτηση πάνω στο θέμα «Σεβασμός στη γη, σεβασμός στη γέννα». Τη συνάντησή μας φιλοξένησε ο Αστικός Αγρός ‘Εν Δυνάμει’. Εισηγητές ήταν η Μαρία Ανδρεουλάκη, Βοηθός Μητρότητας και εκπρόσωπος της χώρας μας στο ENCA, και ο Μάριος Δεσύλλας, Γεωπόνος και Σύμβουλος Βιολογικής και Βιοδυναμικής Γεωργίας (μέλος της ομάδας του Αστικού Αγρού)


Κυριακή απόγευμα, μια μέρα υγρή, βροχερή, γόνιμη! Θαρραλέες οικογένειες με τα μωράκια και παιδάκια τους, ζευγάρια και μητέρες που περίμεναν μωρό, αλλά και άνθρωποι όχι άμεσα συνδεδεμένοι με τον χώρο της οικογένειας και της γέννας, με βαθύ ενδιαφέρον για τη γη και τη ζωή, διακινδύνευσαν να βραχούν και ήρθαν! Η συζήτηση ξεκίνησε με συστάσεις σε έναν κύκλο. Μετά αρχίσαμε να κάνουμε τις συνδέσεις μας με τη γη και τη γέννα.
Ακολουθούν κάποια από αυτά που μοιραστήκαμε σε εκείνον τον κύκλο, μια αναφορά και καταγραφή τόσο γι’αυτούς που ήθελαν να είναι εκεί και δεν τα κατάφεραν, όσο και γι’αυτούς που ήταν και έφυγαν νωρίς λόγω βροχής, αλλά και γι’αυτούς που έμειναν μέχρι τέλους, για υπενθύμιση και τροφή για σκέψη.


Αναφερθήκαμε λοιπόν σε κοινές γυναικείες θεότητες που συμβολίζουν και συνδέονται με τη γη και τη γέννηση: Δήμητρα: Δη-μήτηρ/ Γη-μήτηρ, Ίσις, Περσεφόνη, Θεοτόκος…
Λαϊκές εκφράσεις που συνδέουν τη γη και τη γέννηση: «η γη κάνει γεννήματα», «ό,τι σπείρεις τη Μεγάλη Εβδομάδα θα βγει» (μια πεποίθηση βασισμένη στην επιρροή που έχει η σελήνη και οι φάσεις της πάνω στις καλλιέργειες, και το γεγονός ότι το Πάσχα είναι κινητή γιορτή, βασισμένη στον κύκλο της σελήνης).
Μιλήσαμε για τις ομόριζες λέξεις μήνας, έμ/μηνος κύκλος, μην, moon, ο μήνας που επηρεάζει και επηρεάζεται από τη σελήνη, τον έμμηνο κύκλο της γυναίκας και συνδέεται με τη γονιμότητα της γης και της γυναίκας.
Κάναμε μια νοητή διαδρομή από μια αρχική προσέγγιση βίας (αρχικά στη γη – με τη συμβατική καλλιέργεια, αλλά και στους ανθρώπους – μέσα από τη βίαιη γέννηση),  σε μια προσέγγιση μη βίας (στη γη – με την εισαγωγή της βιολογικής καλλιέργειας, στους ανθρώπους – με τον ‘φυσιολογικό τοκετό’ και ό,τι συνεπάγεται αυτός), καταλήγοντας σε μια προσέγγιση φροντίδας και αγάπης (στη γη – με την βιο- και ομοιο-δυναμική καλλιέργεια, στους ανθρώπους – με τον φυσικό τοκετό στην αυθεντική μορφή του).

Μιλήσαμε για τον τρόπο που ορίζουν οι κινέζοι το αρσενικό και θηλυκό – το Γιν και το Γιάνγκ.  Η ένωση αρσενικού-θηλυκού, η διαδικασία γονιμοποίησης στα φυτά και στους ανθρώπους. Το στάδιο του ‘φλερταρίσματος’ των φυτών (χρώματα, μυρωδιά) και των ανθρώπων.

Συζητήσαμε τη γονιμοποίηση και τα στάδιά της: η ένωση-δημιουργία του σπόρου-η εμφύτευση στη γη και στη μήτρα (όλα αυτά στο σκοτάδι, ακόμα αόρατα στο ανθρώπινο μάτι). Η εμφάνιση του φυτού στο έδαφος, όπως και η γέννηση ανθρώπου. Συζητήθηκε και το υπάρχον παγκοσμίως νομικό debate για το πότε ξεκινάει η ύπαρξη του ανθρώπου και τα ανθρώπινα δικαιώματα – είναι από τη σύλληψη,  από το ξεκίνημα του τοκετού ή μετά τη γέννηση ενός ζωντανού μωρού;

Φτάσαμε στις γόνιμες και άγονες μέρες: Οι ομοιότητες του εδάφους και της γυναίκας. Η σελήνη και οι κύκλοι της, η χρονική καταλληλότητα για φύτευση και εμ-φύτευση, για γονιμοποίηση σε γη αλλά και στον άνθρωπο. Κάναμε έναν παραλληλισμό της εύφορης/γόνιμης γης με τις γόνιμες μέρες στη γυναίκα, και μιλήσαμε για τη διδασκαλία φυσικών τρόπων αντισύλληψης σε αγράμματες γυναίκες στην Αφρική, τη Ασία, την Ινδία κ.ά. Η γονιμότητα αντιπροσωπεύει το στοιχείο ‘γιν’: υγρό, σκοτεινό, κρύο, σελήνη, μαλακό (γόνιμος γυναικείος τράχηλος και εύφορη γη). Το άγονο αντιπροσωπεύει το στοιχείο ‘γιανγκ’: ήλιος, στεγνό, καυτό, σκληρό (άγονος γυναικείος τράχηλος και άγονη γη). 

Αναφερθήκαμε στην επιρροή της σελήνης σε ανθρώπους και φυτά, όπως και σε ένα φαινόμενο που αναφέρεται συχνά στα χρόνια μας –την ανωμαλία του έμμηνου κύκλου λόγω του τεχνητού φωτός [βλ. «Lunaception» για δυσκολίες σύλληψης, http://lunaception.net/ ]. Μιλήσαμε και μοιραστήκαμε στοιχεία από το ημερολόγιο της βιοδυναμικής καλλιέργειας για τους πιο κατάλληλους χρόνους φύτευσης.
Θίξαμε το θέμα της αυτορρύθμισης– στα φυτά (φυσική καλλιέργεια, αει-καλλιέργεια/περμακουλτούρα – http://www.egaio.gr/praktikes_det2.php?ucid=1&aid=432, http://permaculture-greece.org/what-is-permaculture-gr/), στους ανθρώπους, στα μωρά (όσον αφορά στον ύπνο, το φαγητό, την τουαλέτα: η διατάραξη του φυσικού ρυθμού μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα).

Κάναμε μια συσχέτιση της εμβρυακής ζωής ανθρώπου και σπόρου: η έκθεση σπόρων σε δυναμοποιημένα περιβάλλοντα (πείραμα με σπόρους του Μάριου) και η αντίστοιχη έκθεση του εμβρύου στο εξωτερικό περιβάλλον της μήτρας, όπως γίνεται αντιληπτό από την  ψυχολογική/ψυχική κατάσταση εγκύου στη διάρκεια της εγκυμοσύνης – εδώ μπορούν να υπάρξουν θετικές και αρνητικές επιρροές: π.χ. περιγεννητικά τραύματα, όπως αναφέρονται π.χ. στο έργο της Dr. Eva Reich Gentle Bioenergeticshttp://gentlebioenergetics.gr/index.php/el/theoria, όπου δουλεύει και με πρώιμα τραύματα από τη σύλληψη μέχρι 2 ετών (π.χ. άτομα που έχουν συλληφθεί από βιασμό, ή η μητέρα τους υπέστη ατύχημα/αρρώστια/σοκ όταν τους κυοφορούσε και εμφανίζουν το τραύμα στην ενήλικη ζωή τους). Η επιρροή της προγεννητικής περιόδου στο έμβρυο είναι πια αποδεδειγμένη επιστημονικά.

Μοιραστήκαμε επίσης και μαρτυρίες συμμετεχόντων: κάποιοι είχαν εμπειρία με φυτά που μεγαλώνουν καλύτερα όταν τους μιλάς/τραγουδάς/παίζεις μουσική κτλ. Ή με μωρά που επηρεάζονταν φανερά από την ψυχολογική κατάσταση της μαμάς στην εγκυμοσύνη, στον τοκετό και αμέσως μετά τη γέννησή τους.
Τα προηγούμενα θέματα, πώς δηλαδή επηρεάζει το περιβάλλον το ‘γέννημα’, είτε αυτό είναι σπόρος, φυτό, δέντρο, είτε είναι αναπτυσσόμενος άνθρωπος, έχουν συχνά αρνητικό αντίκτυπο πάνω σε ανθρώπους που συνειδητοποιούν πιθανές τραυματικές καταστάσεις στο παρελθόν ή στο παρόν τους, οι οποίες φαίνονται δραματικές και ίσως αξεπέραστες.

Έτσι λοιπόν οδηγηθήκαμε να εξετάσουμε και ένα πιο αισιόδοξο σενάριο, συζητώντας πάνω στην προσαρμοστικότητα της φύσης και του ανθρώπου, επιλέγοντας μια αισιόδοξη προοπτική αντί για κινδυνολογίες για το μέλλον. Ό,τι έχει συμβεί στο παρελθόν, παραβιάσεις, τραύματα κτλ, μπορούν να αφομοιωθούν και να ξεπεραστούν, τόσο στη φύση όσο και στον άνθρωπο. Η ζωή επιλέγει τη ζωή. Όπως πολύ όμορφα είπε η Ηλέκτρα, μια λαμπερή έγκυος που συμμετείχε στη συζήτηση «Η φύση ‘συγ-χωρεί’, δηλαδή δίνει χώρο, εν-σωματώνει», πέρα από ‘εκδικητικές’ ανθρώπινες συμπεριφορές.



Στη συνάντηση είχαμε φέρει και μερικά βιβλία, για όποιον ενδιαφερόταν να εξετάσει το θέμα περαιτέρω. Ένα από τα βασικά βιβλία που έθεσε και τη βάση για το θέμα της συζήτησης είναι το «The Farmer and the Obstetrician», του Michel Odent, όπου ο συγγραφέας συζητάει τις ομοιότητες μεταξύ των πρακτικών στη διαχείριση της φύσης (κτηνοτροφία και γεωργία) και στη μαιευτική (τοκετός). Στα κεφάλαια του βιβλίου εξετάζει τη λειτουργία των ορμονών σε φυτά και ανθρώπους. Τις φυσικές και τεχνητές ορμόνες. Τη φυσική ενέργεια του φυτού/ανθρώπου. Τον παράγοντα της τύχης (ακόμα και στις πιο ελεγχόμενες καταστάσεις, μπορεί να μην γίνει γονιμοποίηση). Είναι ξεκάθαρο πως οι φυσικές ορμόνες επηρεάζουν και το συναίσθημα και τη συμπεριφορά. Οι δυνατότερες ορμόνες του ανθρώπου: οι ορμόνες της αγάπης (π.χ. οξυτοκίνη). Σε αντίθεση, οι τεχνητές ορμόνες (συνθετική ή τεχνητή οξυτοκίνη, η βασική ορμόνη που παίρνουν οι γυναίκες κατά μεγάλο ποσοστό στη διάρκεια του τοκετού, επηρεάζουν μόνο το υλικό σώμα (σαν να λέμε τη διαδικασία ωρίμανσης φυτού ή του ανθρώπου χωρίς ενέργεια και αγάπη)
Άλλα προτεινόμενα σχετικά βιβλία:
«Prodigal summer», της Barbara Kingsolver, ένα μυθιστόρημα για τη ζωή μιας γυναίκας σε μια απομακρυσμένη δασική περιοχή στην Αμερική, που δουλειά της είναι να προσέχει τα ζώα και τα φυτά της περιοχής, με πανέμορφες περιγραφές της φύσης σε όλο της το μεγαλείο, και της σύνδεσης και αρμονικής συμβίωσης φυτών και ζώων στο φυσικό τους περιβάλλον.
«Λύκοι σας παρακαλώ μην κλαίτε», του φυσιοδίφη Farley Mowat, μια αυτοβιογραφική ακριβής και χιουμοριστική περιγραφή των μηνών που πέρασε ο συγγραφέας παρατηρώντας τον αρκτικό λύκο, για να καταλήξει στο συμπέρασμα πως ο λύκος συμβιώνει αρμονικότατα με τα φυτά και ζώα στον περιβάλλον του, προς μεγάλη απογοήτευση των Καναδικών Κυβερνητικών Αρχών που τον είχαν στείλει για να αποδείξει πόσο επικίνδυνος είναι για τα κοπάδια των κτηνοτρόφων, και να απελευθερωθεί το κυνήγι του λύκου που θα οδηγήσει προς την εξαφάνισή του.
«Billings Method of Natural Family Planning», των Drs. John & Evelyn Billings, όπου περιγράφεται απλά η διαδικασία του έμμηνου κύκλου και της φυσικής σύλληψης και αντισύλληψης, και περιέχει μια όμορφη ζωγραφιά όπου γίνεται ο παραλληλισμός με την ευφορία της γης (η εικόνα αυτή χρησιμοποιήθηκε για τη διδασκαλία της μεθόδου σε αγράμματες γυναίκες υποανάπτυκτων χωρών).
«Η ιστορία της Παιδικής Ηλικίας», εκδ. Θυμάρι, μια τραγική καταγραφή στοιχείων για την εντελώς ασεβή μεταχείριση των παιδιών ανά τους αιώνες, απόδειξη πρακτικών χωρίς αποτέλεσμα τόσο για τον άνθρωπο όσο και για τη φύση.
Σχετικό βιντεάκι που συνδέει την πορεία της γης με την πορεία της γέννησης κυκλοφορεί στο you tube, με τον τίτλο:  Fate of earthfate of birth



Με όσους έμειναν στη διάρκεια της μπόρας, όπου συζητούσαμε με τις κουκούλες, τις ομπρέλες και τα παρεό μας στο κεφάλι, κλείσαμε με την υπενθύμιση ενός οράματος που αγγίξαμε στην αρχή της συνάντησης: πώς ξεκινάμε από τη βία, για να περάσουμε στη μη βία, και να καταλήξουμε τελικά στη φροντίδα και την αγάπη. Πώς μαθαίνουμε να δρούμε σκεφτόμενοι μακροπρόθεσμα, τη θετική πλευρά του οράματος, για την ευτυχία και την ευημερία των επόμενων γενεών.
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

Σπόροι στην Πόλη

Ομάδες φύλαξης και καλλιέργειας των παραδοσιακών σπόρων στην Αττική - μας ενώνει η αγάπη και η φροντίδα μας για το σπόρο: το σπόρο ως πηγή ζωής και ως κοινό αγαθό και όχι ως πατενταρισμένο προϊόν προς εμπορική εκμετάλλευση.

Ο κήπος της αειφορίας

Τοπικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης της ΔΙΠΕ Δυτικής Αττικής

δρυάδες

δίκτυο σποροπαραγωγής για τη διατήρηση των παραδοσιακών ποικιλιών

Urban Botany

Just another WordPress.com site

in the garden

from the newstead community garden

Αστικός Αγρός Χαλανδρίου

τόπος συνάντησης, σκέψεις, φωτογραφίες, ιδέες, προβληματισμοί και δράσεις ενός μικρού κοινοτικού εγχειρήματος στο λεκανοπέδιο της Αττικής

%d bloggers like this: